NORD ULL

Dette er innsending 4 og min nest siste innsendingsoppgave i faget “digital markedsføring”. I denne innsendingen kommer jeg til å ta for meg min egen nettbutikk NORD ULL (fiktiv nettbutikk) for å vise til hvordan jeg ville brukt E-mailremarketing i mitt firma.

 

Hva er remarketing?

Remarketing vil si tiltak en virksomhet gjennomfører for å gjeninnføre en tjeneste eller et produkt grunnet sviktende salg. Når produktet/tjenesten kommer ut igjen på markedet har selskapet oppgradert det/ markedsført det på en bedre måte for at å engasjere kundene på en bedre måte, og gjøre de interessert i produktet/tjenesten.

 

Hva er e-mailmarketing?

“E-mailmarketing er en handling om å sende en kommersiell melding, vanligvis til en gruppe mennesker, ved hjelp av e-post.”

https://www.ledernytt.no/epost-markedsfoering.4515910-349898.html

En hver mail sendt til en nåværende kunde, eller en potensiell kunde betraktes som E-mailmarketing. E-mailmarketing kan sendes til en kundedatabase, eller en lederliste som er kjøpt. E-mailmarketing kan skje i form av å bruke mail til å sende annonser, kreve salg/ donasjoner, be om forretninger, bygge lojalitet, tillit eller merkevarebevissthet. Ved å bruke E-mailmarketing opprettholder man kontakt med sine nåværende kunder og når ut til potensielle kunder.

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 09.40.12.png

Foto
E-mailmarketing handler med andre ord om å opprettholde kontakt til sine nåværende kunder, komme i kontakt med potensielle kunder, sende ut annonser, samt opprettholde tillitt og bygge lojalitet. Remarketing handler om prosessen et selskap går gjennom når de gjeninnfører et tidligere produkt eller en tjeneste grunnet sviktende salg. Å bruke E-mailmarketing i en remarketing prosess, er et viktig tiltak for å lykkes med remarketing-prosessen. Når man gjeninnfører et produkt som man tidligere har tatt ut fra selskapet sitt, så har man en stor utfordring når det kommer til å gjenvinne interessen og oppmerksomheten til kundene. Det er alltid en grunn for at et produkt ikke får være på markedet lengre, og derfor er det på den ene siden ofte viktig å oppgradere det gitte produktet slik at det har noe for seg på markedet denne gangen. På den andre siden er markedsføringen av produktet utrolig viktig i en slik prosess, og her kommer E-mailmarketing inn som en viktig faktor for å lykkes med det gjeninnførte produktet.

 

Hva er E-mailremarketing?

“E-mail remarketing refererer til e-postsystemene som brukes av selgere for å følge opp med besøkende på nettstedet som ikke foretar en ønsket kjøpsaksjon. Det er en utvikling av e-postmarkedsføring som tar sikte på å tiltrekke seg besøkende eller kunder på nytt. Med andre ord, hele ideen om at E-postremarketing tiltrekker seg kunder eller brukere tilbake for kjøp.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_remarketing

 

Hvordan bruke E-mailremarketing i min nettbutikk?

NORD ULL (fiktiv nettbutikk) er en nettbutikk bestående av ullklær i alle former og fasonger. Det har i all hovedsak vært ullundertøy, tøfler og gensere som har vært i sortimentet. I fjor var vi vitne til en kraftig nedgang av salg av ullundertøy, som førte til økonomiske problemer for selskapet. Det som gjorde at kundene våre endret vanene var rett og slett prisene som de store kjeden kunne tilby grunnet store innkjøp. De store kjedene kunne tilby halvparten av de prisene som vi promoterte med. Dette var en stor nedtur for NORD ULL, da ullundertøy hele vegen hadde vært den kategorien som hadde solgt mest og hatt best avkastning. I løpet av denne perioden sank det generelle salget av alle kategoriene betraktelig, og NORD ULL gikk mye i underskudd. Det var likevel tydelig å se at det som hadde sunket mest var ullundertøyet, som kundene nærmest ikke handlet lengre. Når det ble slik ble utgiftene mye større enn inntektene, og NORD ULL hadde ikke annet valg enn å slutte å kjøpe inn av denne kategorien, og videre ta den ut av sortimentet.

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 10.53.55

Foto

 

Selv om NORD ULL valgte å ta ut ullundertøy av sortiment, hadde det ikke noe for seg økonomisk. NORD ULL solgte mindre og mindre av de andre produktene de hadde inne. Vi ble enige om å studere tallene og hvordan kjøpsatferden de siste 5 årene hadde vært. Av disse studiene kom det frem at kundene handlet verken tøfler eller gensere uten å handle ullundertøyet. Det vil si at det kunne virke som at kundene til NORD ULL hovedsakelig handle hos oss grunnet ullundertøyet, og nå som ullundertøyet ikke lenger var en del av sortimentet så førte det til mindre og mindre salg for oss. Når vi i NORD ULL innså denne store tabben som var begått, begynte vi planleggingen for å gjeninnføre ullundertøyet i nettbutikken, men denne gangen fra en annen produsent som kunne gi oss rimeligere tøy, som vi igjen kunne selge til en rimeligere penge. Det nye produktet var også mønstret, og var litt “hippere” enn de ensfargede grå/hvite variantene vi tidligere hadde hatt. For å øke målgruppen til NORD ULL valgte vi også å legge til flere størrelser enn tidligere. Nå passet ullundertøyer for begge kjønn opp til XXXL. Vi valgte også å ta inn barnestørrelser, og da størrelser helt ned i 4-års alder.

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 10.54.41

Foto

 

Så var det den store utfordringen, å få frem produktet på best mulig måte.

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 09.43.23

Foto

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 09.41.28

 

Foto

 

Nå som produktet endelig var tilbake på markedet, ønsket vi å finne flere gode måter for å gjøre remarketing-prosessen til en suksess. Derfor ønsket vi å legge inn en kjøpsforbindelse mellom mailen til kunden og nettsiden vår. Dette ville si at dersom en kunde var innom nettsiden og la noe i handlekurven, for så å klikke seg ut derfra, så sendte vi automatisk mail med teksten “Kjære kunde. Glemte du å fullføre kjøpet?”. På denne måten kunne kunde klikke seg tilbake igjen for å handle i etterkant. Forskning viser at 70% som besøker nettsider drar før de får kjøpt noe. Det finnes flere forklaringer til det, for eksempel at fraktprisen er for høy, prisen på produktet er for høy, eller at kunden ønsker å bruke litt tid på å sammenligne produkter. Videre viser forskning at dersom kunder drar fra nettstedet er det bare 10% sannsynlighet for at han/hun kommer tilbake. Derfor er det viktig med E-mailmarketing, slikt at man kan minne kunden på å komme tilbake for en ekstra titt. Samtidig har vi også hatt fokus på å sende ut mail til potensielle kunder, samt nåværende kunder så de ikke glemmer av oss. I et virvar av nettsteder og nettbutikker er det ikke lett å huske hva alle heter. Derfor kan det være lurt å sende ut en påminnelse som gjør kundene oppmerksom på oss igjen.

 

Skjermbilde 2017-10-30 kl. 10.44.27

Foto

 

En annen måte å bruke Remarketing på kan være å gjøre som bildet over viser. Gjøre nettbutikken synlig på andre nettsteder via annonser. På denne måten kan man møte helt nye målgrupper, som ellers ikke ville kommet inn på nettbutikken.

 

Litteraturliste:

Krokan, Arne. 2010. Den digitale økonomien. Oslo: Cappelen Akademiske forlag

Fried, Jason og David Heinemeier Hansson. 2010. Rework: Change the Way You Work Forever. London: Vermillion

https://rtindholm.wordpress.com/2014/11/18/hvorfor-alle-selskaper-bor-engasjere-seg-i-e-post-remarketing/

http://www.businessdictionary.com/definition/remarketing.html

https://www.ledernytt.no/epost-markedsfoering.4515910-349898.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_remarketing

https://nettrakett.no/blogg/

http://www.cfptalent.org/emailing/how-to-write-a-direct-approach-email/

https://thinkpyxl.com/article/remarketing-setting-record-straight/

https://moz.com/blog/remarketing-how-to-make-your-content-marketing-seo-up-to-7x-more-awesome

https://www.babyverden.no/konkurranser/premier-og-vinnere-2014/

https://www.stormberg.com/no/kampanje/trolltind/

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s